otrdiena, 2010. gada 10. augusts

Par ēšanu.

Dažas idejas veselīgai ēšanai, kas atrodamas angļu psiholoģes Suzijas Orbahas (Sussie Orbach) grāmatā "On eating".

Kā raksta autore, ēšana ir ķermeņa process tāpat kā gulēšana, staigāšana, nokārtošanās un mums katram ir iekšējs reģistrs, kas var mums pateikt, kad ēst, kā ēst, ko ēst un kad apstāties ēst. Diemžēl dzīves, audzināšanas, socializācijas laikā mēs varam pazaudēt šo iekšējā reģistra balsi.

Sussie Orbach piedāvā dažas atslēgas, kā atkal sadzirdēt savu iekšējo reģistru  un atgriezties pie veselīgas ēšanas.

1. Ēst tikai tad, kad esmu izsalcis.
Mēs bieži ēdam nevis tāpēc, ka esam izsalkuši, bet tāpēc, ka esam ciemos, tāpēc, ka ir vakariņu laiks, tāpēc, ka citi ēd, tāpēc, ka jūtamies noguruši, nomākti, garlaikoti, pat priecīgi. Tāpēc, pirmais ar ko sākt, ir noskaidrot savu izsalkumu. Iepējams, mūža laikā esam vispār šo sajūtu pazaudējuši un tas var paņemt zināmu laiku, lai sajustu, kā man izpaužas un kā es sajūtu izsalkumu. Var palīdzēt piemērs ar čurāšanu. Reizēm mēs jūtam, ka vajag riktīgi, reizēm tikai drusku, drusku.
2. Ēst tikai to pēc kā esmu izsalcis.
Jautāt sev, pēc kā patiešām mans ķermenis ir izsalcis?
3. Meklēt iemeslus kāpēc ēdu tad, kad neesmu izsalcis.
4. Izgaršot katru kumosu.
Ļoti būtiski pilnībā pieslēgties ēšanas procesam. ja skatamies TV vai ko citu, nevaram nemaz būt kontaktā ar to, ko ēdam, tādējādi to norijam daļēji sakožļātu vai mums pazūd apzināšanās par to, cik ēdam. Ēšana ir process, kam jāatvēl laiks, telpa.
5. Pārtraukt ēst mirklī tikko esmu pilns/paēdis.
Arī pilnuma sajūta ir jāsajūt. Reizēm pat jāapstājas uz 10 min. ēst, lai saprastu, esmu pilns vai nē. Bieži mēs turpinām ēst inerces pēc. Visizplatītākais piemērs ir pie viesību galda. Ēdiens ir rokas stiepienā un acis to nemitīgi redz, tādējādi kairinājums ir tik liels, ka grūti sajust, vai ķermenis ir izsalcis vai nav, pilns vai nav. 

Nekad nav par vēlu mēģināt sajust šo iekšējo reģistru. Reizēm pat nepieciešams kādu laiku pastaigāt tukšu vēderu, lai sajustu un saprastu, kas ir tie mani ķermeņa signāli, kā viņš paziņo par izsalkumu.
Un vispār, varat palasīt paši, grāmatiņa nopērkama amazon.com. Ļoti interesants ir autores skatījums uz tā saucamajiem sliktajiem produktiem, tiem, kurus paši liedzam sev ēst.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru